Historia
Kuunari Kathrinan Historia Kuunari Kathrina on poikkeuksellisen hienosti rakennettu, kolmemastoinen puinen purjelaiva, jonka rakentaminen alkoi vuonna 1947 Sarvisalossa, Pernajassa. Laivanrakentaja Albin Gustafsson Porvoosta johti hanketta, ja työnjohtajana toimi Walter Forsell. Kathrina laskettiin vesille keväällä 1949, ja aluksi se toimi rahtialuksena Itämerellä, kuljettaen tavaraa Suomen, Ruotsin ja Tanskan välillä. Kapteeni Arne Lindbergin johdolla Kathrina kuljetti muun muassa kahvia, polkupyöriä, terästä ja rakennusmateriaaleja sekä hiekkaa Suomen rakennusteollisuuden tarpeisiin.
Vuoteen 1971 mennessä Kathrina oli kuljettanut lähes 300 000 tonnia hiekkaa. 1970-luvulla Kathrina myytiin Richard Thompson Coonille, joka aloitti aluksen muuntamisen rahtilaivasta matkustaja-alukseksi. Muutostyöt toteutettiin vaiheittain useilla telakoilla, muun muassa Suomenlinnassa. Vuonna 1993 Juha Stillman hankki Kathrinan ja jatkoi kunnostusta yhdessä Johanna Paneliuksen kanssa. Alukseen lisättiin uusia kannet, mastot ja moderneja järjestelmiä toiminnan mahdollistamiseksi, ja se päätettiin takiloida latvapurjekuunariksi.
Kunnostuksesta tehtiin myös televisio- ja radio-ohjelmia, jotka kertoivat työstä perinnepurjehduksen puolesta. Vuonna 2012 Kathrina siirtyi RPR Groupin omistukseen, mutta päivittäisestä ylläpidosta, myynnistä ja hallinnoinnista vastasi Hugo Stillman. Vuonna 2015 Suomenlinnan Viaporin telakalla suoritettiin mittava remontti, jossa muun muassa vanha kabinetti ja sauna korvattiin ammattikeittiöllä. Kathrinan viimeisin suuri remontti toteutettiin vuosina 2019–2020, jolloin alukseen vaihdettiin scandeckiä, uusittiin reelingiä, rivettiin koko pohja ja vaihdettiin isomäärä kylki sekä pohjalankkuja.
Vuonna 2019 Kathrina siirtyi Dynamo Shipping Ltd Oy omistukseen. Nykyisin toimintaa pyörittävät Markus Jämsen, Leo Stillman, Hugo Stillman ja Riku Räsänen. Kathrina risteilee nykyään kesäisin jäiden lähdöstä jäiden tuloon asti, tarjoten jopa 80+ risteilyä kaudessa. Talvella Kathrina toimii ravintola- ja tilauskäytössä laiturissa, mikä mahdollistaa purjehduselämykset myös viileämpinä kuukausina. Risteilyjen ja tilaisuuksien kautta tuetaan perinnepurjelaivakulttuuria ja mahdollistetaan tämän ainutlaatuisen laivan ylläpito tuleville sukupolville. Ylläpidon haasteet ja talkoomahdollisuus: Puinen perinnepurjelaiva vaatii jatkuvaa huoltoa ja kunnostusta, ja Kathrina telakoidaan vähintään viiden vuoden välein runkokatsastuksia ja huoltotöitä varten.
Aluksen pohja rivetään säännöllisesti, ja huonokuntoisia lankkuja vaihdetaan uusiin, jotta laiva säilyy turvallisena ja merikelpoisena. Kathrinalla onkin suunnitteilla laaja remontti vuonna 2025–2026 Suomenlinnan telakalla, jolloin tehdään perusteellisia kunnostustöitä. Remontin laajuus ja perinnepurjelaivan ylläpito ovat vaativia sekä taloudellisesti että teknisesti, sillä jokainen huoltotoimenpide vaatii tarkkaa käsityötä ja asiantuntemusta. Kathrina järjestää talkootyötä kunnostuksen tueksi, ja kaikki purjelaivaperinteen ystävät ovat tervetulleita mukaan.
Jos olet kiinnostunut osallistumaan Kathrinan kunnossapitoon ja perinteen vaalimiseen, voit jättää yhteystietosi, niin otamme yhteyttä talkoisiin liittyen. Yhdessä voimme varmistaa, että Kathrina ja muut perinnepurjelaivat säilyvät arvokkaana osana merellistä kulttuuriperintöä myös tuleville sukupolville. Risteilemällä Kathrinalla tuet samalla perinteistä, ekologista purjelaivaliikennettä ja sen arvokasta historiaa.